TikZ ( #1 ) [ Βασικά Σχήματα ]

Στο παρόν άρθρο θα μάθουμε πως να σχεδιάζουμε βασικά σχήματα. ( π.χ τετράγωνο , κύκλο, τρίγωνο , ευθεία, ευθύγραμμο τμήμα κτλ)

Πριν προχωρήσουμε να πούμε πως θα πρέπει να σκεφτόμαστε μαθηματικά καθώς θα δουλέψουμε με συντεταγμένες στο επίπεδο. Ας ξεκινήσουμε.

Πρώτα από όλα εφόσον θα δουλέψουμε με το tikz το περιβάλλον στο οποίο θα εσωκλείουμε όλες τις εντολές είναι το

Rendered by QuickLaTeX.com

1. Σχεδιάζουμε ευθεία ή ευθύγραμμο τμήμα

Ας δούμε πώς μπορούμε να φτιάξουμε ένα ευθύγραμμο τμήμα με αρχή το σημείο (1, 1) και τέλος το σημείο (2, 2). Απλό απλά δίδουμε την αρχική και τελική συντεταγμένη και τις χωρίζουμε με .

Ο κώδικας δίδει

Rendered by QuickLaTeX.com

που δίδεται του κώδικα

\draw (1, 1) -- (2, 2);

Προσέξατε τη χρήση της εντολής \draw η οποία χρησιμοποιείται για να δηλώσει πως πρέπει το πακέτο να ζωγραφίσει κάτι. Εννοείται βέβαια πως η παραπάνω εντολή εσωκλείεται του περιβάλλοντος του tikz . Στους επόμενους κώδικες δε θα αναγράφεται.


ΑΣΚΗΣΗ


Φτιάξε ένα ευθύγραμμο τμήμα με αρχή τα σημεία (0, 0) , (0, -1) , (1, -1) και πέρας ( τέλος ) τα σημεία (1, 3) , (2, -1) και (-1, 1) αντίστοιχα στον αγαπημένο σας κειμενογράφο.


2. Φτιάχνουμε τρίγωνο

Το τρίγωνο ουσιαστικά αποτελείται από τρία ευθύγραμμα τμήματα το καθένα από τα οποία αρχίζει εκεί που τελειώνει το άλλο. Επίσης το τρίγωνο είναι κλειστό χωρίο.

Ας φτιάξουμε λοιπόν ένα τρίγωνο με κορφές τα σημεία (-1, 0) , (1, 0) και (0, 1). Ήδη ξέρουμε να φτιάξουμε τα ευθύγραμμα τμήματα

\draw (-1, 0) -- (1, 0);
\draw (1, 0) -- (0, 1);

Αυτό δίδει

Rendered by QuickLaTeX.com

Κάτι λείπει όμως έτσι; Δεν έχει κλείσει το χωρίο. Συνεπώς πρέπει να ενώσουμε και τη τελευταία κορφή με τη πρώτη. Άρα προσθέτουμε το κώδικα

\draw (0, 1) -- (-1, 0);

για να πάρουμε

Rendered by QuickLaTeX.com

και να το τρίγωνο.


ΣΗΜΕΙΩΣΗ


Ένα shortcut για να σχηματιστεί το τρίγωνο είναι το εξής


\draw (-1, 0) -- (1, 0) -- (0, 1) -- cycle;

Βάζουμε όλα τα σημεία σε μία σειρά και στο τέλος για να κλείσει η πολυγωνική γραμμή τη μαγική λέξη cycle το οποίο σημαίνει κυκλικός και έτσι το \TeX κλείνει το χωρίο.

3. Φτιάχνουμε τετράγωνο

Ακριβώς όμοια με το τρίγωνο. Ο κώδικας

\draw (-1, -1) -- (1, -1) -- (1, 1) -- (-1, 1) --cycle;

δίδει

Rendered by QuickLaTeX.com

4. Φτιάχνουμε κύκλο

Ο κύκλος στα αγγλικά λέγεται circle. Για να φτιάξουμε ένα κύκλο απλά πρέπει να ρυθμίσουμε την ακτίνα του και το κέντρο του.

\draw (κέντρο) circle (ακτίνα);

Για παράδειγμα ο κώδικας

\draw (0, 0) circle (1cm);

δίδει έναν κύκλο με κέντρο το (0, 0) και ακτίνα \rho=1 εκατοστό.

Rendered by QuickLaTeX.com

5. Φτιάχνουμε τόξο

Το τόξο στα αγγλικά λέγεται arc και στο tikz συντάσσεται ως εξής

\draw (x, y) arc( start: stop : ακτίνα );

όπου (x, y) είναι το σημείο από το οποίο ξεκινά το τόξο , το κέντρο είναι το (x-r \cos \text{start} , y - r \sin \text{start}) και το τέλος το σημείο (x-r \cos (\text{start} )  + r \cos ( \text{stop} )  , y - r \sin ( \text{start}) + r \sin (\text{stop}) ).

Ας πούμε πως θέλουμε να φτιάξουμε ένα τόξο με κέντρο (0, 0) και ακτίνα 1 το οποίο ξεκινά από το σημείο (1, 0) και τελειώνει στο σημείο (-1, 0). Ο κώδικας είναι ο εξής

\draw (1, 0) arc (0:180:1);

που δίδει

Rendered by QuickLaTeX.com

Για να δούμε τώρα τι θα γινόταν αν βάζαμε την εντολή

\draw (0, 0) arc (0:180:1);

Θα παίρναμε αυτό

Rendered by QuickLaTeX.com

Αλλά αυτό δεν είναι αυτό που θέλουμε.

6. Φτιάχνουμε έλλειψη

Η έλλειψη παίρνει δύο παραμέτρους.Το μήκος του μικρού και του μεγάλου άξονα. Αν υποθέσουμε πως θέλουμε να ζωγραφίσουμε την έλλειψη

    \[\mathcal{C}: \frac{x^2}{9} + \frac{y^2}{4}=1\]

τότε έχουμε \alpha=3 και \beta=2. Η εντολή που θα δώσει την έλλειψη είναι η

\draw (0, 0) ellipse (3cm and 2cm);

Rendered by QuickLaTeX.com

και αν αντιστρέψετε τους άξονες τότε θα πάρετε μία έλλειψη με εστίες στον άξονα y'y.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Αφήστε μια απάντηση